Главная >> Ресурсы >> Журнал "Научные и технические библиотеки"
Автор: Уэйд Мартин. Cтатьи, опубликованные в журнале "Научные и технические библиотеки", начиная с 2013 г.
Научные и технические библиотеки: Год: 2013, Номер: 04УДК: 025.1
Уэйд Мартин, Национальная библиотека Шотландии.
Wade Martyn.
Сведения о данной статье в Google ScholarАннотация: Освещена деятельность Национальной библиотеки Шотландии: пересмотр своей роли и задачи как национальной и ведущей научной публичной библиотеки. Изложены основные факторы, влияющие на работу в условиях перемен, представлены три главных элемента, на которых следует сосредоточиться: разработка перспективы, маркетинг и внешние связи, роль совместных сервисов. Доклад на заседании «Создавая культуру для инноваций и перемен», организованном секцией «Управление и маркетинг» совместно с Секцией вузовских и научных библиотек в ходе 78-й Генеральной конференции ИФЛА (9–16 авг. 2012 г., Хельсинки, Финляндия). Публикуется с одобрения аппарата ИФЛА.
- Show annotation ▼
The article focuses on libraries being fundamentally challenged by the digital revolution. In particular the case of the National Library of Scotland (NLS) is observed. NLS’s key stages of managing the change process have included a number of points such as developing a clear purpose for the library, introducing a strategic planning process supported by operational plans with effective monitoring and performance management, the establishment of new services, particularly to support remote customers and other new audiences, introducing an effective marketing and external relations strategy to ensure greater awareness of the library and its services to potential audiences, encouraging innovation and development at all levels and some others. The author of the paper focuses on three elements of the change process – developing the vision; marketing and external relations; the role of shared services. NSL has moved away from the concept of being a “library of last resort” and has adopted an entitlement model, with a commitment to equalize access, as far as is practicable, for all the citizens of Scotland. Paper presented at the session 94 «Creating a culture for innovation and change» - Management and Marketing Section with Academic and Research Libraries Section within the 78-thIFLA General Conference and Assembly (Helsinki, Finland, August 9-16, 2012). Published upon approval of IFLA Headquarters.
- Ключевые слова ▼
Национальная библиотека Шотландии, миссия, перспективы, удалённый доступ, стратегическое планирование, маркетинг, внешние связи, администрирование